Dotacja Mój Prąd dla fotowoltaiki, magazynów energii i pomp ciepła
Kto może zostać beneficjentem dofinansowania z programu Mój Prąd?
Jak już wspomnieliśmy wyżej, aby otrzymać pieniądze z dofinansowania Mój Prąd, trzeba być Prosumentem, czyli wytwarzać prąd na własne potrzeby. Nadwyżki prądu natomiast muszą być rozliczone u sprzedawcy energii w oparciu o system net-billing. Do dotacji kwalifikują się instalacje fotowoltaiczne o mocy od 2 kWh do 10 kWh, których montaż rozpoczął się nie wcześniej niż przed 1 lutym 2020 roku. Poniżej przedstawiamy szczegółową listę grup beneficjentów, którzy mogą ubiegać się o dotację:
- Grantobiorcy (Wnioskodawcy), którzy rozliczają się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie net-billing, ale do tej pory nie skorzystali z dotacji Mój Prąd na montaż instalacji fotowoltaicznej.
- Grantobiorcy (Wnioskodawcy), którzy rozliczają się poprzednim systemie rozliczeń net-mettering (tzw. System opustów) i do tej pory nie skorzystali z dofinansowania Mój Prąd. Natomiast w tym przypadku, warunkiem otrzymania środków finansowych jest przejście na system net-billing.
- Grantobiorcy (Wnioskodawcy), korzystający z systemu net-mettering i otrzymali już dofinansowanie na mikroinstalację fotowoltaiczną np. z programu Mój Prąd, pod warunkiem, że:
- Instalacja fotowoltaiczna o mocy od 2 kWh do 10 kWh, która została objęta dotacją została przyłączona i opłacona w okresie kwalifikowalności kosztów,
- Wnioskodawca zmienił swój system rozliczania z net-billingu na net-mettering,
- Instalacja fotowoltaiczna zostały wyposażona o dodatkowe urządzanie podlegające dofinansowaniu jak: magazyn energii lub magazyn ciepła.
Czym jest dotacja Mój Prąd i jak ją rozliczyć?
Dotacja Mój Prąd do zwrot do 50% kosztów kwalifikowanych, jakie prosument poniósł na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej, magazynu energii, magazynu ciepła lub pompy ciepła. Należy pamiętać, że każda pozycja kosztu kwalifikowanego ma również swoje maksymalne ograniczenie kwotowe w zależności od edycji programu Mój Prąd. Aby skorzystać z dotacji należy złożyć wniosek na platformie GWD NFOŚiGW wraz z wymaganymi załącznikami. Poniżej przedstawiamy listę koniecznej dokumentacji:
- kopia faktury za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej,
- dowód zapłaty faktury lub oświadczenie o wpłacie (w przypadku płatności gotówką),
- zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD), które potwierdza montaż licznika wraz z numerem Punktu Poboru Energii (PPE),
- oświadczenie wnioskodawcy o zapłacie,
- pełnomocnictwo do złożenia wniosku,
- zaświadczenie net-billing,
- protokół odbioru prac od wykonawcy.
Ważne, aby pamiętać o tym, że w momencie zgłaszania mikroinstalacji do programu Mój Prąd, fotowoltaika musi być uruchomiona przez operatora OSD oraz opłacona.
Jakie środki można uzyskać z programu Mój Prąd?
Z programu Mój Prąd możemy otrzymać do 50% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej jak maksymalne progi przewidziane w dotacji. Poniżej opisaliśmy, jakie to są kwoty dla poszczególnych elementów inwestycji (poniższe kwoty obowiązywały w piątej edycji i mają zostać utrzymane w programie Mój Prąd 6.0):
- Mikroinstalacja fotowoltaiczna: 6 000,00 zł (tylko grupa 1 i 2 Wnioskodawców);
- Mikroinstalacja fotowoltaiczna + urządzenie dodatkowe:
- 7 000,00 zł (grupa 1 i 2 Wnioskodawców);
- 3 000,00 zł (grupa 3 Wnioskodawców).
- Urządzenia dodatkowe:
- Magazyn ciepła/urządzenie grzewcze:
Magazyn ciepła: 5 000,00 zł;
Gruntowe pompy ciepła – pompy ciepła grunt/woda, woda/woda: 28 500,00 zł;
Pompa ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej: 19 400,00 zł;
Pompa ciepła powietrze/woda: 12 600,00 zł;
Pompy ciepła typu powietrze/powietrze: 4 400,00 zł - Magazyn energii elektrycznej: 16 000,00 zł
- System zarządzania energią HEMS/EMS: 3 000,00 zł
- Kolektory słoneczne c.w.u.: 3 500,00 zł.
- kopia faktury za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej,
- dowód zapłaty faktury lub oświadczenie o wpłacie (w przypadku płatności gotówką),
- zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD), które potwierdza montaż licznika wraz z numerem Punktu Poboru Energii (PPE),
- oświadczenie wnioskodawcy o zapłacie,
- pełnomocnictwo do złożenia wniosku,
- zaświadczenie net-billing,
- protokół odbioru prac od wykonawcy.
Ważne, aby pamiętać o tym, że w momencie zgłaszania mikroinstalacji do programu Mój Prąd, fotowoltaika musi być uruchomiona przez operatora OSD oraz opłacona.
Ile trzeba czekać na pieniądze z dotacji Mój Prąd?
Wnioskodawcy programy Mój Prąd z pewnością muszą uzbroić się w cierpliwość, jeśli chodzi o otrzymanie pieniędzy z omawianego dofinansowania. Kolejne edycje Mojego Prądu pokazały, że okres wypłaty środków był bardzo różny. Przykładowo Mój Prąd 4.0 kończył się przeważnie wypłatą środków finansowych po 3 miesiącach. Natomiast wcześniejsza edycja przedłużyła ten okres aż do 300-350 dni.
Gdzie szukać szczegółowych informacji o dofinansowaniu Mój Prąd?
W ramach projektu „Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE” – poddziałanie 1.3.3 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 informacje o Programie Mój Prąd udzielane są przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.